تاثیر مشهورات در تحدید غزل و تعریف غزل پاره در قالبهای شعر فارسی
نویسنده
چکیده مقاله:
تعریف قالب غزل در ادوار مختلف شعر فارسی متفاوت بوده است. منابع پیشین، سیر تحول غزل را، بیشتر به لحاظ ماهوی بررسیدهاند. در تحول شکلی غزل معمولا، جدا شدن آن از قصیده، استقلال یا وابستگی ابیات نسبت به هم، نحوهی استفاده از قافیه و ردیف و امکانات وزنی ارزیابی شده است؛ اما محدودتر شدن قلمرو غزل، هیچگاه مورد بررسی قرار نگرفته است. از قرن هشتم هجری به بعد در تعریف قالب غزل، شهرتزدگیِ ناشی از آوازۀ بزرگانی چون حافظ، علت سوگیری اشتباه برخی از نویسندگان کتابهای آموزش شعر، صنایع بدیع و... بوده است. عمده مؤلفان معاصر نیز به تبعِ گذشتگان، این مسیر را بدون توجیه علمی پیمودهاند. از این زمان به بعد تعداد ابیات غزل« معمولا بیشتر از چهار بیت » معرفی شده و غزلپاره، یعنی غزلهای دو، سه و چهار بیتی که روزگاری جزء غزل بود، از تعریف امروزی آن خارج شد اما عملا کمتر غزلسرایی است که این گونۀ شعری را بارها تجربه نکرده باشد. اثبات این ادعا، با بررسی غزلهای 27 شاعر نامآشنا و ارائهی اولین اطلاعات آماری در این زمینه، صورت گرفته است. سوگیری اشتباه در تعریف غزل با تاثیر بر ذهن مؤلفان، شاعران و مخاطبان شعر، سبب جدا شدن محدودهی کمی غزلپاره از غزل، به تاکید کتابهای مرجع آموزش قالبهای شعر فارسی شد. غزلپاره از نظر کیفی نیز با غزل دارای وجوه تمایزی است. امروزه همین تفاوتهای ظاهری، محتوایی و حضور پررنگ غزلپاره در شعر فارسی است که میتواند مبنای زایش قالب تازه باشد.
منابع مشابه
نگرش جامعهشناختی- ادبی بر غزل سیاسی در شعر فارسی
جامعهشناسی ادبیات، به عنوان یکی از جدیدترین حیطهها در جامعهشناسی، سعی دارد تمامی موارد و عوامل تأثیرگذار در شکلگیری و دگرگونی آثار ادبی را بررسی کند. در این نظریه، واقعیتهای اجتماعی و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و روابط طبقات و گروهها که بیشترین تأثیر را در جریانات سیاسی دارند، به نمایش در میآید. در واقع نگاه جامعهشناختی به ادبیات میتواند وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر دور...
متن کاملغزل فارسی و آموزههای ملامتی
در تذکرهها و آثار عرفانی همواره از ملامتیه به عنوان گروهی از اهل تصوف و عرفان یاد میشود و در شرح احوال و آثارشان به بیان چند اصل مورد تأکید ملامتیه و برشمردن چند نام و لقب به عنوان اهل ملامت اکتفا میگردد و آنچنانکه شایسته جایگاه برجسته و تأثیرگذار اندیشههای ملامتی در پهنة ادب پارسی است. به تبیین نقش ایشان پرداخته نمیشود و زمینههای باورهای ایشان در بدنة عرفان اسلامی بررسی نمیگردد. در ای...
متن کاملبررسی ساختار روایی در غزل فارسی
شعر، فقط وسیله ابراز تخیل و احساسات شخصی محسوب نمی شود؛ بلکه این قابلیت را دارد که وظایف گوناگونی برعهده بگیرد. از جمله این وظایف، روایت کردن داستان است. غزل، در شکل سنتی خود، فرزند قصیده است؛ اما به مرور از قصیده جدا شده و ساختار ویژه خود را یافته است. غزل سنتی، به لحاظ صورت، گسسته نماست؛ یعنی پیوند مستحکمی میان ابیات ندارد؛ اما غزل روایی از هندسه خاص و مستحکمی پیروی می کند: مقدمه، تنه و نتیجه...
متن کاملغزل فارسی و آموزههای ملامتی
در تذکرهها و آثار عرفانی همواره از ملامتیه به عنوان گروهی از اهل تصوف و عرفان یاد میشود و در شرح احوال و آثارشان به بیان چند اصل مورد تأکید ملامتیه و برشمردن چند نام و لقب به عنوان اهل ملامت اکتفا میگردد و آنچنانکه شایسته جایگاه برجسته و تأثیرگذار اندیشههای ملامتی در پهنة ادب پارسی است. به تبیین نقش ایشان پرداخته نمیشود و زمینههای باورهای ایشان در بدنة عرفان اسلامی بررسی نمیگردد. در ای...
متن کاملنگرش جامعه شناختی- ادبی بر غزل سیاسی در شعر فارسی
جامعه شناسی ادبیات، به عنوان یکی از جدیدترین حیطه ها در جامعه شناسی، سعی دارد تمامی موارد و عوامل تأثیرگذار در شکل گیری و دگرگونی آثار ادبی را بررسی کند. در این نظریه، واقعیت های اجتماعی و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و روابط طبقات و گروهها که بیشترین تأثیر را در جریانات سیاسی دارند، به نمایش در می آید. در واقع نگاه جامعه شناختی به ادبیات می تواند وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر دور...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 27
صفحات 9- 24
تاریخ انتشار 2018-08-06
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023